Color


Get touch by color of trees… sepanjang jalan menuju ke Pengkalan Hulu, Perak…

Teringat .. bila aku darjah dua.. apabila guru lukisan menerangkan bagaimana bermain dengan color untuk mencantikkan lukisan… katanya- jika mahu mengambarkan hutan… jangan menggunakan satu color sahaja… cuba lihat betul-betul tidak semua warna hijau… ianya kombinasi daripada color hijau muda… hijau tua… mungkin ada sedikit color kuning…

Saya lihat sepanjang jalan…banjaran titiwangsa itu semuanya punya color yang berbeza… macam lukisan seh…

Ketika kecil juga… saya tidak tahu makna color dan kombinasi color yang merubah setiap lukisan saya… dan saya sering dimarahi kerana setiap color yang saya pilih tidak menghidupkan tumbuhan yang saya lakar…

Saya juga sering ditegur kerana menggunakan pemadam untuk melukis gambar yang saya mahukan… kami dilarang menggunakan pemadam…kerana bagi cikgu… kesalahan melakar sesuatu objek akan dicantikkan lagi dengan kesalahan yang telah dilakukan….

Ketika itu… aku langsung tidak boleh terima apa yang dikatakan cikgu… jika aku tersalah lukis .. habis satu buku lukisan aku pakai…

Ketika melihat warna-warna sepanjang perjalanan.. itu rupanya kombinasi warna yang diajar cikgu.. sebenarnya mewakili warna-warna kehidupan juga… pelbagai episod akan kita lalui… dan diari hidup kita pastinya diwarnai oleh pelbagai warna…

Pemilihan warna itu bergantung kepada kita…

Leave a Reply

