Pulau Payar


Keindahan pulau ini… mempesonakan saya…

Ada yang kata mungkin saya tidak pernah scuba dan snorkeling… sebab itulah saya buat impression sebegitu… tapi apabila seorang teman ini yang lahir di Sabah mengiyakan Pulau Payar ini setanding cantiknya dengan Pulau Sipadan…benarlah keindahan yang saya saksikan itu… memang indah.

Saya masih ingat… dimana saya diassign untuk story Pulau Payar yang dikatakan musnah akibat pembanggunan yang dijalankan pada masa itu.. report yang dihantar oleh Persatuan Pecinta Alam Malaysia ini membawa saya ke sana…

Perjalanan hanya mengambil masa 45 minit.. dan pulau yang direport musnah akibat pembinaan chalet yang berjuta ringgit itu..memang ada benarnya… ketika saya ke sana pembinaan chalet itu telah pun dibekukan…

Bagus tindakan kerajaan negeri itu… tapi ada sahaja jawapan yang diterima daripada pak menteri pada masa itu.. biasalahkan… tak jawab kena bantai lagi haruk… halah…

Dari jauh saya sudah nampak putihnya pantai dan bila saya lihat di dalam air.. masyallah macam aquarium… bestnyerrrrrrrrrrrrrrrrrr…

Kata orang sambil menyelam .. sambil minum air.. hehehe.. saya ambil kesempatan untuk snorkeling… dan peluang ini berbaloi-baloi … melihat baracuda.. melihat ikan nemo.. dan bermacam jenis ikan…membuatkan saya teruja sehingga meninggalkan rakan saya ini ditepian pantai… (jangan marah ye kak lin)…

Ada shark oke.

Ada shark oke.

Ketika berada di dalam air.. dalam hati kata cantiknya taman laut ini… tidak secantik apa yang ada didaratan .. dan ciptaan manusia tidak termampu untuk menandinginya.. binalah banggunan secantik dan setinggi gunung.. di dalam laut … lagi cantik…

Sedang saya mempreview Program Pulau ke Pulau ini.. terus flashback begitu indahnya berada di Pulau Payar…

Dan terasa macam memanggil-manggil aja Pulau Payar ini…

Bestnyerrrrrrr...

Bestnyerrrrrrr...

2 thoughts on “Pulau Payar

  1. jesselane says:

    apaaa??? ko tinggalkan aku tepi pantai????? tolong betulkan statement. huksss … tuan tuan dan puan puan pembaca, syafinah othman tinggalkan saya kat tengah laut …… pada waktu itu saya dikelilingin ikan yu … saya terpaksa berenang sekuat hati ke pantai semula – lari dari ikan yu lah konon – tapi bila saya dah mula keletihan barulah saya sedar … lah … kalau dia nak kejar … dah lama saya kena gigit. hukhukhuk …. memori memori …. satu yang tak akan saya lupakan bersama ina.😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s