Maaf


Sejauh mana hati ikhlas untuk melupakan segala kesilapan dan sekali gus memaafkan kesalahan orang lain…

Saya berjam-jam bersama seorang teman mendengar rintihan hati dan rasa separuh mati apabila teman wanitanya meninggalkannya… katanya rasa dendam itu memang ada … dan rasa jika si dia ada di depan mata pasti diterajangnya.

Pekara yang paling mengejutkan ialah apabila dia menyatakan mahu berjumpa bomoh untuk menyantau bekas teman wanita ini… biarlah asalkan hati puas katanya…dengan muka yang merah padam dia hanya melihat aku yang terkebil-kebil dan membiarkan sahaja dia bercakap untuk pihak dia…

Aku hanya pendengar setia.. dan nasihat aku ialah biarlah tuhankan ada, syukur sebab tahu perangai sebenar dia.. dan jangan berdendam sebab nanti hati dan perasaan kita yang sakit… dan kata aku time will cure…

Benar time will cure…

Benar time will cure…

Aku berkata … mungkin ada orang yang menerima cabaran yang lebih hebat daripada kamu itu…tapi kata teman ini selepas dua tahun.. adakah ini hadiah kepada sebuah keikhlasan .. dan ditanya apakah kesalahannya sehingga diperlakukan sebegitu…

Bukan senang untuk mengucapkan perkataan maaf..hati yang bengkak bernanah sentiasa akan punya suara-suara kecil untuk memberontak dan melakukan pekara untuk menyakitkan hati.. dan erti kata lain mencari jalan membalas dendam …

Sabar dan memaafkan itulah ubat paling mujarab di dalam mengubati hati yang sakit dan lara…

# Benci melihat orang senang untuk mengucapkan maaf setelah kesilapan dilakukan..

Leave a Reply

