Ingatan dekat nak raya


Beberapa teman sudah tanya.. berapa hb hendak balik kg raya nanti.. ermm jawapan save ialah tengok keadaan dulu…

Agak-agak nak balik … balikla nanti.. tapi of coz bukan petang hari raya … pasti jammed.. lagi-lagi kat susur keluar di  highway Seremban…orang kata sebab susur tu jalannya kecil .. betul ker?? kalau kecil kenapa tak besarkan ehh… kata orang lagi sebab disitu memang macam tu… tapi tak ada jawapan kenapa ??? ini lagi best…

Bila dekat-dekat nak raya … nie satu pekara yang sangat aku paling ingat ialah kesabaran emak mengajar menganyam ketupat… katanya ini tradisi kena belajar … kalau aku dah mati… kau mesti ingat mak mengajar menganyam ini…

Berjam-jam dia mengajar… hancur lunyailah daun kelapa itu aku kerjakan… ada sahaja alasan untuk aku blah dari pondok kecil itu… tapi mak tahu  trick aku nak cabut dan tidak mahu belajar… mula aku rasa sangatlah payah sendak aku mengingat teknik menganyam tu.. susah beb..

Seingat aku waktu itu umur aku adalah 10 tahun…dan emak sangat sabar dalam mengajar aku… benar kata orang sabar memang ada hadnya … akhirnya mak aku geram dengan kelembapan aku untuk mengikat ketupat .. akhirnya diketuk kepala aku sehingga sengal… dan atas ketukan itulah aku berjaya membuat sebiji ketupat..

Dan kata orang ketuk baru jalan … jalan itulah jalan terakhir emak aku ambil… barulah berjalan daun-daun itu dijemari aku… dan final touch up.. diajarnya aku mengisi beras di dalam ketupat.. ahhhh ini paling senang…

Dan terima kasih mak kerana aku sangat bangga kerana dapat menganyam ketupat walaupun rasanya setengah jam satu… kakakakakakakakahhhhhhhhh.

4 thoughts on “Ingatan dekat nak raya

Leave a Reply

