Di Sebalik Kerja


Apabila diassign untuk menerbitkan Pembikinan Drama Suatu Masa… saya pernah berfikir …its the time to see other working in drama …

Apakah cabaran yang dihadapi… dan tentunya pembikinan drama dan dokumentari berbeza… Sungguh saya tidak pernah terlibat di dalam penerbitan drama…

Saya mudah untuk mengkritik sekiranya drama yang ditonton memualkan dan visualnya sangat poor… selalunya saya akan kata “amendala punya drama – kalau begini caranya intern sekalipun boleh produce,”.

Benar. Untuk menghasilkan sebuah drama yang baik , skrip memainkan peranan penting, visualnya perlu dekat dengan hati penonton, actornya perlu bijak memainkan watak yang diberi…

Dan paling penting – moral of the storynya itu sendiri….untuk drama 10 ini… saya kira bukan mudah… tim produksinya perlu sensitif dengan segala benda…. hari ini saya berpeluang berbual dengan seorang lead actor di dalam drama ini… dia adalah hero di dalam drama Warkah Terakhir sebelum ini…

Apa yang hendak saya highlightkan ialah … dia sangat humble dan apabila berbicara sangatlah tersusun ayatnya… tidaklah sesetengah artis lain yang kerek tidak tentu hala …

Bicara kami ialah mengenai proses penerbitan dan bagaimana bekerja dengan tim ini… katanya semuanya baik-baik belaka… dan mereka sangat demanding di dalam mendapatkan sesuatu yang bagus di dalam drama ini…

Apa yang membuat saya gembira ialah dia mengingati nama penuh saya … katanya ..

” Syafinah Othman – adakah awak akan ada disini sepanjang hari, tunggulah sehingga habis scene kerana boleh tengok cara mereka bekerja…katanya lagi sehingga kini dia masih terbawak -bawak cakap orang sarawak apabila membintangi drama itu…

Akhir. Bukan mudah artis dengan attitude yang humble… kerana banyak yang aku jumpa kerek aja!

Beto!

Beto!

Leave a Reply

