Antara ST dan IT


Pagi – Sudah tepacak diofis menunggu editor saya. Sepanjang perjalanan saya hanya diam dan hanya memutarkan lagu yang melodinya memecah keheningan pagi. Konon mencari ketenangan di dalam jammed itu.

Kemudian meeting bersama tuan besar – Dia menerangkan saya tentang description kerja sebagai seorang producer dan juga sebagai EP. Pesan dia, perlu membuat kerja dengan lebih teliti dan sekiranya sudah mahir pasti anda akan menjadi EP selepas itu. Tugas  EP juga sangat penting kerana disitu kreativiti juga akan didevelope untuk sesebuah program itu membentuk look & feel.

Kembali dikerusi seperti biasa.

Itu dan Ini … sehingga petang. Memikirkan apa yang perlu dirancang sebelum start new TMO. Langkah perlu kemas. Jika tidak kekemasan itu akan diajar lagi sekali. Pesan seorang teman : Jika salah untuk pertama kali tidak mengapa .. Untuk kali ke dua .. itu maksudnya CUAI.. bila flashback  banyak kot saya cuai.. pesan tok guru .. jangan CUAI selalu. Orang tidak suka.

Malam – Saya masih disini.

Sebelum beransur pulang – ada sesuatu yang saya belajar untuk hari yang panjang. Ianya adalah antara ST dan IT.

ST : Solution Thinking – Maksudnya pemikiran dan tindakan yang disusuli dengan penyelesaian. Bukan mendatangkan pertanyaan.

IT : Enquiry Thinking – Maksudnya memikirkan hanya soalan kreatif sahaja untuk ditanya. Dalam pada masa yang sama dia tidak tahu sebarang bentuk masalah dan  penyelesaian . ( Dan pada pendapat peribadi saya : Orang itu buat-buat cerdik dalam pada masa yang sama nak pekenakan orang- Padahal dia sendiri benggong).

32ea71235501e9da

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s