BRANDING


Hari ini aku bangun petang .. dengan rasa marah..

Barang yang dibeli semalam dikebas .. teman serumah… aku tak marah jika mahu mengambil barang tersebut.. tetapi berbahasalah… mintalah .. apa salahnya.. ini terus lesap.. dan paling menyakitkan hati.. tak kata sorry . budi bahasakan jiwa bangsa.. BANGSA apa kau nie!

Weekend aku masih disini… aku tak tahu hendak menghalakan kaki ke mana.. ke shopping complex.. macam letih memikirkan nak menepuh jam… cari parking kereta.. nak beratur jika mahu hendak membayar… nak melepak dengan kawan pun malas.. malas nak berceloteh benda mengarut dan kadang-kadang buat sakit kepala .. ditanya macam-macam benda pelik .. hehehhehehe…

JADI .. aku ke sini .. seperti biasa .. bertemankan monitar  dan keyboard baru yang ditukar bahagian IT.. keyboard yang lama .. memang aku sayang.. masakan tidak sudah lama aku menggunakan .. sudah dua tahun.. sudah hilang hurufnya .. tapi serasi dengan jari aku nie… rasa senang bila menekan butangnya.. yang baru mencari keselesaannya.. hehehehehe…

Bukan itu sahaja .. sebenarnya banyak benda yang perlu dibuat .. paling penting rebranding Mobile Content yang revenuenya macam hampeh.. tak masyukkkk kata bos… tapi nasibla bos memahami benda nie .. benda baru .. system baru .. dan segalanya baru dalam memahami macam mana benda nie work.. sudah 6 bulan aku duduk buat kerja Mobile Nie… dari production ditukar kepada Mobile .. terpikir juga mengapa aku yang ditransfer .. bukan orang lain..

Paling penting .. bos minta dire-brand Mobile nie .. ditukar look & feel…. ditukar segmentnya .. tapi bahan semuanya menggunakan bahan yang ada .. cume dire-edit dan make used apa aja.. ermmmmm.. ok bos kami cuba buat sedaya yang mungkin.. Brainstroming sudah dilakukan … team datang dengan benda yang baru.. Minggu hadapan akan dinilai pilot untuk setiap klips.. apalah rupenya nanti .. tak sabar aku nak menantikannya…

Uploading bahan baru untuk dua segmen sudah dilakukan pihak Celcom.. nama sahaja belum berubah kerana salah satu segmen ada konflik dengan rights dan perlu mendapatkan pengesahan pengunaan bahan itu…iya.. iya kami sedang berusaha untuk ke arah itu…

Bab re-branding nie …. satu hal .. mungkin aku tidak kreatif untuk melihat sesuatu yang baru… benda yang memerlukan nama dan look & feel yang baru… bukan senang bagi aku untuk re-branding benda baru nie… bukan apa .. bagi aku ia memerlukan research dan orang kreatif… mungkin survey juga perlu dilakukan .. pernah aku berbual dengan seorang teman .. bagaimana untuk melakukan re-branding.. katanya .. seseorang itu perlu memahami konsep psikologi… sebab benda nie akan membawa target audience cepat mengigati dan meminati sesebuah product itu..

Pernah aku tanyakan bagaimana tiba-tiba nama Yasmin Ahmad meletops dan bagaimana Yasmin Ahmad memulakan karier. ” Yasmin itu belajar psikologi sebab itu dia senang nak dapat project dia tahu macam mana nak buat placement dia di dalam sesebuah product”, kata dia..

Sebagai contoh yang masih ingat mengenai re-branding ini.. semasa kerja di ntv 7… nama edisi siasa seingat aku selama 6 bulan aku bekerja sudah bertukar dua kali .. daripada Edisi Siasat ke MySiasat kemudian Siasat@7..macam itu yang sudah ada follower .. tapi akan ada problem bila audience tak tahu nak sebut yang mana satu .. terus dipanggil Edisi Siasat kerana nama itu sudah popular .. namun aku tahu team kreatif mahukan kelaianan..

Setelah aku research apa yang patut… terlihat satu logo ntv7 yang sama dengan abc7 witnesss news… mungkin team kreatif melihat brand ini dimana-mana… logo 7 itu ditiru… kreatif ker team itu .. tidak punya idea lain ker team itu… haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa….

Itu team yang bagi aku sudah mungkin bertahun menjalankan research untuk melakukan branding bagi sebuah syarikat yang sudah establish… arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh…

logo ntv7 .. diambil daripada abc7 rupenya ehhhh

logo ntv7 .. diambil daripada abc7 rupenya ehhhh

simple makes perfect

simple makes perfect

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s